Partner serwisu
Biznes i przemysł

150 B737 MAX dla Turkish Airlines. Możliwa zamiana na A321

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
150 B737 MAX dla Turkish Airlines. Możliwa zamiana na A321
fot. Piotr Bożyk
Do 225 nowych boeingów mają pozyskać Turkish Airlines, z czego 75 to samoloty z programu 787. Jest rzeczą prawdopodobną, że gigant znad Bosforu nie potwierdzi zamówienia na 150 B737 MAX, i zamówi maszyny od europejskiej konkurencji.

Turecki operator nie zamierza zwalniać tempa rozwoju działalność, zwłaszcza pasażerskiej. Strategiczny plan zakłada dwucyfrowe wzrosty floty i wolumenów frachtowego i pasażerskiego – zarówno miesięczne, jak i roczne, tak aby w roku 2033 (na 100. rocznicę założenia operatora) skonsolidowane przychody wyniosły 50 miliardów dolarów amerykańskich, flota przewoźnika przekroczyła 800 samolotów, a pasażerów było nie mniej niż 170 milionów.

Z tego powodu Turkish Airlines zamówiły u Boeinga do 225 nowych samolotów amerykańskiej produkcji. Odbyło się to w czasie trwania Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych i pobytu prezydenta Turcji, Recepa Tayyipa Erdoğana, później w Waszyngtonie. Linie lotnicze z hubem w Stambule zdecydowały się zamówić: do 75 Dreamlinerów w wersjach -9 i -10 i do 150 wąskokadłubowych B737 MAX w wariantach -8 i -10.

Było to największe zamówienie w historii Turkish Airlines, które użytkują obecnie ponad 200 boeingów (wliczając flotę samolotów od amerykańskiego producenta w barwach AJet). Możliwe jednak, że operator znad Bosforu nie wykorzysta opcji na pozyskanie maszyn o wąskim kadłubie, i zamówi taką samą liczbę samolotów tego typu od europejskiej konkurencji Boeinga – Airbusa, jeśli rozmowy z producentem silników CFM International nie przyniosą postępu.

Prof. Ahmet Bolat, przewodniczący zarządu i komitetu wykonawczego Turkish Airlines, w rozmowie z agencją Reutera, wyznał, że nadal istnieją rozbieżności między liniami lotniczymi a producentem jednostek napędowych i że przedsięwzięcie General Electric i Safran Aircraft Engines musi zostać „osiągnięte przy rozsądnych warunkach ekonomicznych”. – Jeśli CFM International utrzyma swoją pozycję, pójdziemy do Airbusa. Z Airbusem mam wybór – zaznaczył Bolat, odnosząc się do faktu, że CFM International jest jedynym dostawcą jednostek napędowych dla samolotów z rodziny 737 MAX, podczas gdy seria A320neo jest napędzana przez silniki zarówno od CFM International, jak i od Pratt & Whitney.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Belgia odebrała pierwsze trzy samoloty F-35A (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Belgia odebrała pierwsze trzy samoloty F-35A (zdjęcia)

Piotr Bożyk 15 października 2025

Lessor TrueNoord zamawia 20 embraerów E195-E2

Biznes i przemysł

Lessor TrueNoord zamawia 20 embraerów E195-E2

Piotr Bożyk 14 października 2025

CDB Aviation dostarczyło dwa A320neo dla Azerbaijan Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

Turcja: Bezpłatna woda w samolocie obowiązkiem

Pasażer i linie lotnicze

Turcja: Bezpłatna woda w samolocie obowiązkiem

Mateusz Kieruzal 16 września 2025

Spory spadek zysków Turkish Airlines

Biznes i przemysł

Spory spadek zysków Turkish Airlines

Mateusz Kieruzal 01 września 2025

Pozostałe z wątku:

Belgia odebrała pierwsze trzy samoloty F-35A (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Belgia odebrała pierwsze trzy samoloty F-35A (zdjęcia)

Piotr Bożyk 15 października 2025

Lessor TrueNoord zamawia 20 embraerów E195-E2

Biznes i przemysł

Lessor TrueNoord zamawia 20 embraerów E195-E2

Piotr Bożyk 14 października 2025

CDB Aviation dostarczyło dwa A320neo dla Azerbaijan Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

Turcja: Bezpłatna woda w samolocie obowiązkiem

Pasażer i linie lotnicze

Turcja: Bezpłatna woda w samolocie obowiązkiem

Mateusz Kieruzal 16 września 2025

Spory spadek zysków Turkish Airlines

Biznes i przemysł

Spory spadek zysków Turkish Airlines

Mateusz Kieruzal 01 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij