Do 225 nowych boeingów mają pozyskać Turkish Airlines, z czego 75 to samoloty z programu 787. Jest rzeczą prawdopodobną, że gigant znad Bosforu nie potwierdzi zamówienia na 150 B737 MAX, i zamówi maszyny od europejskiej konkurencji.
Turecki operator nie zamierza zwalniać tempa rozwoju działalność, zwłaszcza pasażerskiej. Strategiczny plan zakłada dwucyfrowe wzrosty floty i wolumenów frachtowego i pasażerskiego – zarówno miesięczne, jak i roczne, tak aby w roku 2033 (na 100. rocznicę założenia operatora) skonsolidowane przychody wyniosły 50 miliardów dolarów amerykańskich, flota przewoźnika przekroczyła 800 samolotów, a pasażerów było nie mniej niż 170 milionów.
Z tego powodu Turkish Airlines zamówiły u Boeinga do 225 nowych samolotów amerykańskiej produkcji. Odbyło się to w czasie trwania Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych i pobytu prezydenta Turcji, Recepa Tayyipa Erdoğana, później w Waszyngtonie. Linie lotnicze z hubem w Stambule zdecydowały się zamówić: do 75 Dreamlinerów w wersjach -9 i -10 i do 150 wąskokadłubowych B737 MAX w wariantach -8 i -10.
Było to największe zamówienie w historii Turkish Airlines, które użytkują obecnie ponad 200 boeingów (wliczając flotę samolotów od amerykańskiego producenta w barwach AJet). Możliwe jednak, że operator znad Bosforu nie wykorzysta opcji na pozyskanie maszyn o wąskim kadłubie, i zamówi taką samą liczbę samolotów tego typu od europejskiej konkurencji Boeinga – Airbusa, jeśli rozmowy z producentem silników CFM International nie przyniosą postępu.
Prof. Ahmet Bolat, przewodniczący zarządu i komitetu wykonawczego Turkish Airlines, w rozmowie z agencją Reutera, wyznał, że nadal istnieją rozbieżności między liniami lotniczymi a producentem jednostek napędowych i że przedsięwzięcie General Electric i Safran Aircraft Engines musi zostać „osiągnięte przy rozsądnych warunkach ekonomicznych”. – Jeśli CFM International utrzyma swoją pozycję, pójdziemy do Airbusa. Z Airbusem mam wybór – zaznaczył Bolat, odnosząc się do faktu, że CFM International jest jedynym dostawcą jednostek napędowych dla samolotów z rodziny 737 MAX, podczas gdy seria A320neo jest napędzana przez silniki zarówno od CFM International, jak i od Pratt & Whitney.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.